Lanen tutkimusklubissa (5.11.HKI) dialogisesta vuorovaikutuksesta, ILM.28.10. mennessä!

22.10.2015

Ilmoittautuminen viimeistään 28.10.2015 osoitteeseen Satu.Junnonen(at)hus.fi

TUTKIMUSKLUBI

Tervetuloa tutkimusklubiin!

Haluaisitko kehittää hoitotyötä ja omaa ajatteluasi tutkitun tiedon avulla? Nyt on siihen mahdollisuus helpolla ja hauskalla tavalla! Lanen tutkimusklubissa keskustellaan tutkimustulosten hyödyntämisestä lastenneurologisen hoitotyön käytännössä.

Jokaiselle tapaamiskerralle valitaan etukäteen luettavaksi hyvin tehty yksi tutkimusartikkeli, josta keskustellaan klubitapaamisessa. Lanen jäsenet voivat keskustella artikkelista myös etu- ja jälkikäteen Lanen jäsenten keskustelupalstalla. Jäsenet voivat järjestää klubin myös omassa työyksikössään täällä ehdotetun artikkelin pohjalta.

Tutkimusklubiin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet, olivatpa sitten Lanen jäseniä tai eivät. Ilmoittautuminen on kuitenkin kaikille tarpeellista klubissa tarjottavien herkkujen vuoksi.

Neljäs tutkimusklubitapaaminen:

Aika: Torstaina 5.11. klo 16–17:15.

Paikka: Lastenlinnan tornin 12. kerroksen kokoustilassa (Lastenlinnantie 2, Helsinki). Kokoushuoneeseen mennään suoraan pääoven hissin aulasta. (huom.: koko yhdistyksen syyskokous sen jälkeen 17:30 samassa paikassa – kaikki tervetuloa!).

Teema: Dialogisuus lapsen ja ammattilaisen vuorovaikutuksessa ja sen toteuttaminen hoitotyön käytännöissä.

Luettava artikkeli: Lobman, Carrie L. 2006. Improvisation: An analytic tool for examining teacher-child interactions in the early childhood classroom. Early childhood research quarterly 21, 455–470.

Artikkelissa tarkastellaan lapsen ja lastentarhanopettajan vuorovaikutusta leikkitilanteissa, ja siinä on paljon hoitotyössäkin hyödynnettävää. Siinä käytetään improvisaatiomenetelmää ikään kuin linssinä, jonka läpi vuorovaikutusta tarkastellaan. Lasta kuuntelevassa (”responsiivisessa”) vuorovaikutuksessa aikuinen toteuttaa onnistuneen improvisaation periaatteita; molempien ehdotusten tosissaan ottamista ja niiden varaan tilanteen rakentamista sekä vuorovaikutuksen arvaamattomuuteen uskaltautumista.

Vinkkejä lukemiseen: Jos et ehdi lukea koko artikkelia, lue ainakin nämä kiinnostavimmat ja helppolukuisimmat osiot: 1.1., 1.1.1-1.1.4., (2.4.), 3.-4.

Ilmoittautuminen: Viimeistään 28.10.2015 osoitteeseen Satu.Junnone(at)hus.fi

Mainitse erityisruokavaliosi!

Muuta: Tarjolla salaatteja, sämpylää ja pientä makeaa.

Hinta: Lanen jäsenille ilmainen. Ei-jäsenille osallistuminen 5 euroa.