MENOVINKIT: Hoitotyön etiikan iltapäivä 25.4.

14.3.2017

Hoitotyön etiikan iltapäivä

Hoitotieteiden Tutkimusseura ry Pääkaupunkiseudun aluetoimikunta järjestää yhteistyössä Uudenmaan sairaanhoitajat ry:n ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa maksuttoman  ja kaikille kiinnostuneille avoimen tilaisuuden.

Tiistaina 25.4.2017 klo 14.00–17.00.

HUS, Kirurginen sairaala, Sophie Mannerheim sali, Kasarmikatu 11–13, Helsinki.

Laadukkaaseen hoitoon kuuluu se, että potilas kohdataan ihmisenä ja häntä kunnioitetaan. Potilaalle voi kuitenkin jäädä tunne siitä, että hän jää hoitosuhteessa yksin, kohtaamatta. Tämä voi olla erittäin kipeä kokemus, joka aiheuttaa turvattomuutta ja epävarmuutta.

Moraalisesti rohkea hoitaja puolustaa potilaan oikeutta hyvään ja ihmisarvoiseen hoitoon. Rohkeutta voi oppia ja siinä kehittyä ammattiuran aikana.

Monikulttuurisuus on arkipäivää hoitotyössä. Hoitajilta vaaditaan enenevissä määrin kulttuurista osaamista ja taitoa kohdata eri kulttuuritaustaan omaavia potilaita. Tule kuuntelemaan mielenkiintoisia luentoja näistä ajankohtaisista eettisistä aiheista.

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Ilmoittautuminen ja erityisruokavaliot sähköpostitse perjantaihin 21.4.2017 mennessä: Jaanakot@gmail.com

Kahvitarjoilu klo 13.45–14.00.

14.00–14.45 Liisa Karhe, TtT, osastonhoitaja, TAYS
Hoitoyksinäisyys – hylätty ja unohdettu potilas?

14.45–15.00 Lyhyt jaloittelutauko

15.00–15.45 Numminen Olivia, TtT, Post doc tutkija, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
Moraalinen rohkeus – voimavara eettisesti vaikeissa tilanteissa

15.45–16.30 Hanna Repo, TtM, TtT-koulutettava, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto
Monikulttuurinen hoitotyö ja eettiset kysymykset

__________________________________________________________________________
HTTS pääkaupunkiseudun alueyhdistys edistää hoitotyöhön liittyvän tutkimustiedon soveltamista käytäntöön sekä tarjoaa hoitotieteestä ja tutkimuksesta kiinnostuneille mahdollisuuden verkostoitua pääkaupunkiseudulla. Kohderyhmänä ovat aiheesta kiinnostuneet hoitotyöntekijät, opiskelijat, opettajat, tutkijat, hoitotyön johtajat ym.

Uudenmaan sairaanhoitajilla on jo noin 10 000 jäsentä! Se on suurin kuudestatoista alueyhdistyksestä, jonka kautta jäsen kuuluu Suomen sairaanhoitajaliittoon. Liiton tehtävänä on tuoda sairaanhoitajan työn arvo näkyväksi yhteiskunnassa; alueyhdistyksen jäsenenä tuet tätä tärkeää tehtävää. Alueyhdistys tarjoaa henkilökohtaisia jäsenetuja, koulutusta ja virkistystä sekä tilaisuuden verkostoitua kollegoiden kanssa.

Lähde: https://sairaanhoitajat.fi/tapahtuma/hoitotyon-etiikan-iltapaiva/