LEHDEN KOTISIVULLE JA KIRJOITUSOHJEISIIN

Lasten asialla 7/2021

PÄÄKIRJOITUS

Ammattitaitoa ja työhyvinvointia

Kuka edistää koko Suomen lastenneurologian hoitajien ammattitaidon kehittämistä? Kuka järjestää yhteisiä mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja virkistymiseen? Kuka tekee lastenneurologian hoitotyötä näkyväksi valtakunnallisella tasolla? Kymmenen vuotta sitten vastaus olisi ollut: ei kukaan. Nyt vastaus on: 20.10.2021 kymmenen vuotta täyttänyt yhdistyksemme Lastenneurologian hoitajat ry eli tuttavallisemmin Lane.

Sekä ammattitaidon että työhyvinvoinnin suhteen on voimassa jaettu vastuu. Niistä huolehtiminen on sekä yksittäisen ammattilaisen että työnantajan vastuulla. Työnantajan pitää järjestää työolot, joissa on mahdollista tai suorastaan helppoa voida hyvin. Työnantajan pitää myös mahdollistaa ammattitaidon kehittyminen. Työnantajien soisi olevan kiitollisia siitä, että Lane on hypännyt mukaan tähän jaettuun vastuuseen tarjoamaan mahdollisuuksia sekä ammattitaidon että työhyvinvoinnin lisäämiseen. Tämän vuoksi toivoisin, että ylihoitajat ja osastonhoitajat työnantajan edustajina huolehtisivat siitä, että Lanen vastuutehtäviä on mahdollista hoitaa työajalla. Sillä kaikki, mitä teemme, tähtää lastenneurologian hoitajien ammattitaidon kehittymiseen ja heidän sekä heidän potilaidensa hyvinvoinnin lisääntymiseen – ihan kaikki.

Lue tästä lehdestä, mitä olemme vuosien varrella näiden eteen tehneet, ja liity mukaan jäseneksi, jos et vielä ole! Kannatusjäseneksi ovat oikein tervetulleita myös muut kuin hoitajat. Jäsenmaksut ovat yhdistykselle tärkeä tulonlähde erityisesti nyt, kun korona esti koulutuspäivien järjestämisen kahtena vuonna. Maksuja tärkeämpiä olette kuitenkin te kaikki, jotka Lanen kautta voitte jakaa osaamistanne kollegoille ja samalla hyötyä muiden osaamisesta. Ja samalla voitte saada sellaista, mitä rahalla ei useinkaan saa: iloa mahtaviin tyyppeihin tutustumisesta ja virkistystä siitä lämpimästä yhteishengestä, mistä jäsenemme niin usein kertovat, kun heiltä kysytään Lanesta. Pidetään lastenneurologian hoitotyön lippu korkealla!

Johanna Olli, päätoimittaja