Toiminnanohjaus ja tarkkaavuus: Lasten ja nuorten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen kouluympäristössä ja kuntoutuksessa (Hki)

Aika: 24.5.2018

Aika: 24.5.2017 klo 8.15 – 15.00
Paikka: Haagan Valkea talo, Ilkantie 4, Helsinki

Järjestäjä: Autismi- ja Aspergerliitto

TAVOITE: Tavoitteena on antaa kouluikäisten neuropsykiatristen asiakkaiden kanssa työskenteleville ammattilaisille lisää menetelmiä ja valmiuksia toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden tukemiseen kouluympäristössä ja muissa vastaavanlaisissa ryhmätilanteissa. Saat myös syventävää tietoa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen yksilö- ja ryhmäkuntoutukseen sekä yhteistyöhön koulun kanssa. Opetushenkilöstön jäsenenä saat hyvän käsityksen tukitoimista luokkatilanteessa ja myös yksilöllisen tuen mahdollisuuksista. Kuntouttajana saat tiivistetyt tiedot tukitoimista, joita koulun on mahdollista järjestellä ja miten tähän voi sujuvimmin nivoa yksilökuntoutuksen tuoman tuen.

SISÄLTÖ:

Teemapäivässä syvennytään mm.
- Yleinen tuki - miten tuetaan luokan oppilaiden tarkkaavuutta ja toiminnanohjausta
- Yksilöllinen tuki – yksittäisen oppilaan tukitoimet räätälöitynä yleiseen tukeen luokassa
- Yleisen ja yksilöllisen tuen jatkumo
- Miten ja mihin opettajan/kuntouttajan kannattaa lasta/nuorta ohjata
- Millaiset ovat koulun tarpeet ja mahdollisuudet tukea ja miten yhteistyötä kannattaa lähteä rakentamaan
- Maltti: ryhmämuotoinen systemaattisen erityisopetuksen väline lapsille, joilla on tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmia
- Yleiskatsaus muutamiin Suomessa käytettäviin yksilö- ja ryhmäkuntoutusmenetelmiin
- Yleinen keskustelu aiheesta sekä mahdollisesti workshoptyöskentelyä

LUENNOITSIJA: Neuropsykologian erikoispsykologi, tarkkaavuuden ja käyttäytymisongelmien dosentti (JY)Vesa Närhi

Lisätiedot ja ilmoittautuminen tästä