VÄITÖSVINKIT: Lapsiperhepalveluiden moniammatillisuus
28.8.2012
Väitös 31.8.2012 Turun yliopistossa, VTM Katariina Pärnä (sosiologia) Kuka pesee kurahousut? Moniammatillisuus on lapsiperhepalveluille haaste
***************
Anne Suvannon logopedian väitös Lapsi tarinaa rakentamassa : Kielihäiriöisten lasten kerrontataidot ja niiden kuntoutuminenVäitöstilaisuus Oulun yliopistossa Linnanmaan Keckmaninsalissa (HU106) 17. elokuuta 2012 klo 12.00
Oikea-aikaisella ja kohdennetulla kuntoutuksella voidaan hoitaa tehokkaasti kielihäiriöisten lasten kertomisen vaikeuksia. Filosofian maisterin Anne Suvannon logopedian väitöstutkimus osoittaa, että kielihäiriöisten lasten sanasto ja kertomusten rakenne vahvistuvat kahdella tiiviillä puheterapiajaksolla ja kotiharjoittelulla tehokkaammin kuin jaksoittain toteutetulla, viikoittaisella puheterapialla. Väitöstutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kouluikäisten kielihäiriöisten lasten kertomusten rakennepiirteitä ja kuntoutuksen vaikutusta näiden lasten kerrontataitojen kehittymiseen yhdeksän kuukauden seuranta-aikana. Tutkimuksessa arvioitiin kolmen keskenään kaltaistetun lapsiryhmän kerronnan kehittymistä erilaisten kertomistehtävien avulla. Tutkimusryhmä sai kaksi tiivistä puheterapiajaksoa ja lasten vanhemmat ohjattiin toteuttamaan säännöllisiä lukutuokioita kotona. Kontrolliryhmän lapset saivat tavanomaisesti järjestyvää puheterapiaa. Toisen kontrolliryhmän muodostivat tyypillisesti kehittyvät, samanikäiset lapset. Tutkimuksessa käytetty kuntoutusmalli kehitti erityisesti lasten kuvasarjoihin perustuvien kertomusten kieliopillisia rakenteita ja lisäsi kertomuksissa esiintyvää sanastoa sekä lausepituutta. Myös kertojan näkökulmaa kuvaavien arvioivien ilmausten määrä kehittyi tutkimusryhmän lasten kertomuksissa enemmän kuin kontrolliryhmien lasten kertomuksissa. Väitöstutkimus vahvistaa nykykäsitystä siitä, että vanhempien sitoutuminen lapsensa kuntouttamiseen tuottaa parhaan tuloksen. Diagnosointikriteeristä riippuen 1-7 prosenttia lapsista kärsii kielellisestä erityisvaikeudesta, ja puheen kehitys voi viivästyä miltei 20 prosentilla alle kouluikäisistä lapsista. Häiriöihin liittyy usein kerronnan vaikeuksia. Tietoja väitöstilaisuudesta
Lähde: http://www.kuntoutusportti.fi/portal/fi/ajankohtaista/?id=571&area=4
****************
Väitös erityispedagogiikan alalta Väittelijä: KL Aino Äikäs
Toiselta asteelta eteenpäin: Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen kuntoutuksesta ja työllistymisestä
Vaikeavammaisten henkilöiden täysivaltainen kansalaisuus yhteiskunnassa edellyttää uudenlaisia ratkaisuja koulupolun kaikissa vaiheissa. Kasvatustieteen lisensiaatti Aino Äikkään väitöstutkimuksessa selvisi, että vaikeavammaisten koulutus- ja työllistymispalveluiden järjestämiseen tarvitaan rakenteellisia muutoksia. Palvelujärjestelmä, jonka pitäisi taata tasa-arvoiset koulutus- ja työllistymismahdollisuudet vaikeavammaisille nuorille aikuisille, näyttäytyi tutkimuksen tulosten mukaan jäykkänä ja kapeana vastaamaan yksilöllisiä tarpeita. Tutkimuksen mukaan tasa-arvoisempia koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia kehitettäessä onkin vaikutettava ammatilliseen kulttuuriin sekä poliittiseen päätöksentekoon vaikeavammaisten täysivaltaisen osallisuuden ja kansalaisuuden mahdollistamiseksi. Tutkimustulosten mukaan vaikeavammaisille nuorille aikuisille toisen asteen koulutuksena tarkoitettu Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus/Valmentava 2 -koulutus on mielekästä toimintaa, mutta ei johda työllistymiseen. Siirtymävaiheen tukipalvelut, joiden pitäisi olla takaamassa riittävä tuki työllistymiseen, toimivat puutteellisesti. Nuoret aikuiset sijoittuvat koulutuksen käytyään samoihin paikkoihin, joihin heidän olisi mahdollista siirtyä myös ilman kyseistä koulutusta. Yksi syy on myös erään tutkimukseen haastatellun nuoren aikuisen kuvaus mahdollisuuksien vähyydestä: ”Ei muuta paikkaa, muuta paikkaa ei näyttäis olevan.” Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että tutkimuksessa haastateltujen vaikeavammaisten nuorten ja ammatti-ihmisten mielipiteet koulutuksesta eroavat. Segregoiva eli erillään muista ikäryhmän opiskelijoista toteutettu koulutus ja työharjoittelu sekä sijoittuminen työ- ja toimintakeskuksiin ovat todellisuutta, joita erityisesti ammatti-ihmiset nostivat esille. Nuoret aikuiset sekä heidän vanhempansa puhuivat yksilöllisestä koulutusurasta, mielekkäästä arjesta, normaaleista työolosuhteista sekä kiinnostavasta ja vaihtelevasta työstä tulevaisuuden toiveina. Ammatti-ihmisten puhetta kuvasi myös vaikeavammaisuuden kokeminen epävarmuutta ja pelkoa herättävänä ilmiönä, kun taas nuoret aikuiset sekä heidän vanhempansa korostivat vammaisuutta yksilöllisesti koettavana ilmiönä ja yksilön ominaisuutena. Vaikeavammaisten henkilöiden täysivaltainen kansalaisuus yhteiskunnassa vaatii muutoksia erityisesti siirtymävaiheen tukipalveluiden järjestämisessä toiselta asteelta eteenpäin. Uusia mahdollisuuksia kehitettäessä tulee lähtökohtana olla vaikeavammaisten henkilöiden omat toiveet ja ajatukset tulevaisuudestaan. Tutkimukseen haastateltiin neljää vaikeavammaista nuorta aikuista, heidän vanhempiaan sekä nuorten kanssa työskenteleviä ammatti-ihmisiä. Nuorten aikuisten haastatteluissa kommunikaation apuna käytettiin PCS-kuvia (The Picture Communication Symbols). Nuoret aikuiset on diagnosoitu kehitysvammaisiksi ja yhdellä heistä on autismi. Kaikilla heistä on haasteita kommunikaatiossaan ja tällä tavoin kerätty aineisto on ainutlaatuinen Suomessa. Tutkimuksesta on kirjoitettu myös selkokielinen tiivistelmä, jonka avulla tutkimuksen nuoret aikuiset voivat tutustua tutkimukseen ja sen päätuloksiin. KL Aino Äikkään erityispedagogiikan alaan kuuluva väitöskirja Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä tarkastetaan filosofisessa tiedekunnassa. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori emerita Paula Määttä (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena toimii professori Eija Kärnä (Itä-Suomen yliopisto). Aino Äikäs on kirjoittanut ylioppilaaksi Kimpisen lukiosta Lappeenrannasta vuonna 1997, valmistunut kasvatustieteen maisteriksi vuonna 2004 ja kasvatustieteen lisensiaatiksi vuonna 2009 Joensuun yliopistosta. Väittelijän painolaatuinen valokuva on osoitteessa www.uef.fi/uef/vaitoskuvat. Lisätietoja: Aino Äikäs, puh. 050 442 2632, aino.aikas(at)uef.fi 9.8.2012
Lähde: Itä-Suomen yliopiston väitöstiedote Lisätiedot ja linkki väitöskirjaan: http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-951-42-9862-2 |