MENOVINKKI: Lapsen kasvun ja kuntoutuksen päivät 4.-5.10.2013

13.6.2013

Lapsen kasvun ja kuntoutuksen päivät

Aika: 4.-5.10.2013

Paikka: Oppimis- ja ohjauskeskus Mäntykangas, Sampsankatu 8, 70500 Kuopio

Mitkä päivät?

Lapsen kasvun ja kuntoutumisen päivät järjestetään nyt kolmannen kerran. Päivien tarkoituksena on tukea vammaisten lasten ja heidän perheidensä arkea sekä mahdollistaa ammattilaisten ja perheiden kohtaaminen tiedon ja toiminnan
äärellä.

Lapsen hyvinvoinnin takana on jaksava vanhempi

Tapahtumaan ovat tervetulleita vammaiset ja pitkäaikaissairaat lapset ja nuoret ja heidän vanhempansa, sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaiset, (kuntien) päättäjät, viranhaltijat ja luottamushenkilöt sekä muut asiasta kiinnostuneet.

Luvassa teoreettista lautasmallia ja toiminnallista taidepajaa
Syksyn seminaarissa keskitytään ”lapsen kasvurauhan ja vanhemmuuden tukemisen” teemoihin. Perjantaina pääpuhujana on lastenpsykiatri Raisa Cacciatore Väestöliitosta. Lapsen hyvinvointia ja mielenterveyttä ravitsee Cacciatoren mukaan muun muassa lapsen hyväksyminen juuri sellaisena kuin hän on, hyvien asioiden sanominen jatkuvan huolipuheen sijaan sekä kuulluksi ja nähdyksi tuleminen.

Jotta lautasen ravintoarvot pysyvät tasapainossa, tarvitaan myös aimo annos vanhempien jaksamisen tukemista. Perjantaina tarjotaan myös tietoa ja monenlaisia käytännön vinkkejä lapsen kohtaamiseen ja vanhempien jaksamiseen. Lauantaina tartutaan toimintaan ja saadaan elämyksiä kaikille aisteille, perheille suunnattujen pajojen kautta.

Päivien järjestäjiä ovat Vammaisten lasten ja nuorten
tukisäätiö, Savon YTRY-verkosto, Vajaaliikkeisten kunto ry/
Kuopion asiantuntijatoimikunta, Oppimis- ja ohjauskeskus
Mäntykangas, VAU sekä MALIKE.

Lue lisää: Lanen tapahtumakalenterista