LAPSEN OIKEUKSIEN PÄIVÄ 20.11.Teemana vammaisten lasten oikeudet

31.10.2013

Lapsen oikeuksien päivän 20.11.2013 teemana vammaisten lasten oikeudet

Jokainen on erilainen ja silti yhdenvertainen

Lapsen oikeuksien päivän yhteisenä kansallisena teemana ovat  2013 vammaisten lasten ja nuorten oikeudet. Päivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta.

Tänä vuonna tuodaan esiin vammaisten lasten ja nuorten omia mielipiteitä ja kokemuksia, voimavaroja ja mahdollisuuksia. Samalla arvioidaan vammaisten lasten ja nuorten ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa.

Lue lisää Lapsiasiavaltuutetun sivuilta.

Kaikkien lasten ja perheiden Suomi -tapahtuma

Lapsen oikeuksien päivänä 20.11. 2013 klo 13–17.30 Helsingin Lasipalatsin Bio Rex (Mannerheimintie 22–24).

Kaikilla lapsilla on oikeus olla oma itsensä. Kaikilla lapsilla pitää myös olla oikeus olla iloinen ja ylpeä itsestään ja perheestään. Helsingin Bio Rexissä juhlitaan Lapsen oikeuksien päivää sekä kuullaan ja keskustellaan perheiden monimuotoisuudesta.

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille lasten ja perheiden kanssa työskenteleville, päivähoidossa, kouluissa, seurakunnissa, vanhempainyhdistyksissä ja muissa järjestöissä toimiville sekä kaikkien lasten vanhemmille. Saliin sopii 600 osallistujaa, ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Jos et pääse paikalle, tilaisuutta voi seurata myös internetissä osoitteessa: www.emmaelias.fi.

Lue lisää täältä.

Muita tapahtumia ympäri Suomea lapsen oikeuksien päivän 20.11.2013 tienoilla: Lastensuojelun keskusliiton sivulta

Esite vammaisten lasten oikeuksista

Luota mun vahvuuksiin! -esitteessä lapsen oikeuksia käsitellään yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Oppaassa annetaan myös vinkkejä kuinka lapsen oikeuksien päivää voidaan viettää kodeissa, kouluissa päiväkodeissa, seurakunnissa ja esimerkiksi harrastustoiminnassa.

Esitteen on toteuttanut Lastensuojelun Keskusliitto yhdessä lapsen oikeuksien tiedottamista edistävien toimijoiden, järjestöjen ja lapsiasiavaltuutetun kanssa.

Lataa ilmainen pdf-esite tai tilaa se painettuna toimituskulujen hinnalla: http://www.lskl.fi/tiedottaa/julkaisut/luota_mun_vahvuuksiin!.1030.shtml

(Lisäksi toinen helppolukuinen, mutta vähän laajempi esite kaikkien lasten oikeuksista suomeksi ja ruotsiksi täältä ja muut lasten oikeuksien esitteet monilla kielillä täältä.)

Lane on ollut mukana Luota mun vahvuuksiin!-esitteen muokkaamisessa ja suosittelee kaikille jäsenilleen sen printtaamista / tilaamista työyksikköihinsä lapsille ja perheille sekä ammattilaisille jaettavaksi!

Liputa lapsen oikeuksien puolesta 20.11.!

Lapsen oikeuksien päivää vietetään 20.11. ympäri maailman.

Sisäministeriö on tänä vuonna määrännyt valtion laitokset liputtamaan ja suosittelee samaa myös muille. Liputtamalla autamme vakiinnuttamaan lapsen oikeuksille oman liputuspäivän myös jatkossa.

Lapsijärjestöt ja lapsiasiavaltuutettu kampanjoivat päivän saamiseksi vakiintuneeksi liputuspäiväksi kalenteriin. Arvosta lasta ja nosta sinäkin lippu salkoon lapsen oikeuksien päivänä 20.11.

Haasta myös kaverisi ja työpaikkasi mukaan!

Lue lisää tästä https://www.facebook.com/events/472249562888588/ ja tästä.

Om Barnrättsdagen på svenska: