Tarjolla tutkimusaiheita ja rahoitusta

16.1.2015

Tutkimusaiheita ja rahoitusta

Nyt olisi tarjolla hyviä tutkimusaiheita, joihin voisi olla mahdollista saada rahoitustakin.

Kelan kohdennetuissa hauissa lastenneurologian hoitotyöhön liittyviä aiheita:

Kehitysvammaisten kuntoutuksen vaikuttavuus

Kehitysvammaisten kuntoutukseen liittyvät linjaukset, hyvä käytäntö ja suositusten työstä ovat ajankohtainen asia myös Kelassa.

Nyt halutaan kirjallisuuskatsaukset eri kuntoutustoimenpiteiden vaikuttavuudesta kehitysvammaisten toimintakyvyn ylläpitämisessä ja parantamisessa. PICO-menettelyä noudatellen kohderyhmät ovat erikseen kehitysvammaiset lapset, nuoret ja aikuiset, interventio voi olla mikä tahansa kuntoutus vertailuasetelmassa ja outcome-muuttujana on toimintakyky ja osallistuminen. Tulokset tulisi raportoida sellaisessa muodossa, että päivitys on mahdollinen.

Miten erityistä tukea ja kuntoutusta tarvitsevien lasten ja nuorten siirto lasten palveluista aikuisten palveluun toteutuu Suomen terveydenhuoltojärjestelmässä?

Yleensä viimeistään 16 vuoden iässä erikoissairaanhoidon seurannassa olevat nuoret, joilla on krooninen sairaus tai pysyvä vamma, siirretään aikuisten terveydenhuoltopalvelujen piiriin. Poikkeuksena on nuorisopsykiatria, jossa seuranta voi jatkua pidempään. Seurantavastuu siirtyy pääosin terveyskeskukseen, vain harvoin erikoissairaanhoitoon. Tässä vaiheessa Kelan etuuksien kriteereissä tapahtuu muutoksia ja vaikeavammaisten kuntoutusvastuu siirtyy usein julkisen terveydenhuollon vastuulle. Toisaalta ammatillisen kuntoutuksen, kuntoutuspsykoterapian sekä neuropsykologisen kuntoutuksen toimenpiteet tulevat uusina kuntoutusmuotoina.

Tutkimuksessa tulee selvittää, miten eri puolella Suomea kroonisesti sairaiden ja vammaisten nuorten seuranta lastentautien, lastenneurologian ja nuorisopsykiatrian yksiköissä siirtyy aikuispuolen palveluihin. Onko käytössä tarpeiden ennakoinnin ja siirtymän onnistumisen arvioinnin menetelmiä ja toimintamalleja. On myös selvitettävä miten ohjaus Kelan yli 16-vuotiaille kohdistettujen opiskelujen ja tulevan työllistymisen parantamiseksi tarkoitettuihin palveluihin toteutuu kroonisesti sairaita tai vammaisia nuoria aikuisia seuraavissa yksiköissä. Menetelmiksi soveltuvat esimerkiksi haastattelut ja sähköiset kyselyt.

Lähde: http://www.kela.fi/rahoitustukea-tutkimuksiin_menettely-ja-ehdot

Lue yleiset ohjeet Kelan tutkimusrahoituksen hakemiseen täältä: http://www.kela.fi/tutkimusta-tukemassa_rahoitustukea-tutkimuksiin#0

Seuraava haku on 12.3.2015.