Suomen Lastenneurologisen yhdistyksen SLNY:n lasten ja nuorten kuntoutuskäytäntöjä koskeva suositus

12.10.2015

Suomen Lastenneurologisen yhdistyksen SLNY:n uusi suositus ja Kelan kuntoutus (28.5.2015)

Suomen Lastenneurologinen yhdistys SLNY on antanut lasten ja nuorten kuntoutuskäytäntöjä koskevan suosituksen kuntoutusta suunnitteleville ja toteuttaville tahoille.  Tavoitteena on yhdenmukaistaa kuntoutuskäytäntöjä eri puolilla Suomea.

Linjaukset koskevat tavallisimpia lastenneurologisia sairauksia, kuten CP-vammaa, kielellisiä erityisvaikeuksia ja älyllistä kehitysvammaisuutta. Suosituksessa on huomioitu yliopisto- ja keskussairaaloiden kuntoutussuositukset.

Vaikka Lastenneurologisen yhdistyksen suositus on yleisluonteinen, se on herättänyt huolta ja kysymyksiä  Kelan kuntoutuksen asiakkaissa. Asiakkaat ovat pohtineen linjausten vaikutuksia omaan kuntoutukseensa. Kela korostaa, että kuntoutuspäätös tehdään jatkossa edelleen tapauskohtaisesti ottaen huomioon kuntoutujan yksilölliset tarpeet ja kokonaistilanne. Kelan kuntoutuspäätös pohjautuu julkisessa terveydenhuollossa tehtyyn hyvän kuntoutuskäytännön mukaiseen kuntoutussuunnitelmaan.

Kela pitää kuntoutuksen tarpeessa olevien lasten ja nuorten yhdenvertaisuuden kannalta tärkeänä, että valtakunnallisesti sovitaan hyvistä kuntoutuskäytännöistä eri sairausryhmissä. Lisäksi vuoden 2016 alusta voimaan tulevan vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta koskevan lainmuutoksen valmistelussa on tuotu esiin tarve laatia valtakunnalliset suositukset eri sairausryhmille. Suomen Lastenneurologisen yhdistyksen suositus on käynnistämässä yhteistä keskustelua aiheesta.

Suositus:Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus (pdf)

Lähde: Kelan uutiset

*****

Seitsemän eri järjestöä on ottanut kantaa SLNY:n suositukseen, lue myös kannanotto.

(27.8.2015)

Seitsemän järjestön yhteisessä kannanotossa vedotaan, että Suomen Lastenneurologinen yhdistys (SLNY) ry täsmentäisi ja korjaisi Lasten ja nuorten hyvä kuntoutus -suositusta (07.04.2015) yhteistyössä keskeisten kuntoutuksen eri toimijoiden kanssa, jotta se voidaan nähdä vammaisten lasten ja nuorten lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut turvaavana kokonaisuutena.

Kannanotossa todetaan, että suositus ei tällaisenaan edistä lasten ja nuorten hyvää kuntoutuskäytäntöä, vaan se syrjii ja johtaa kirjaimellisesti noudatettuna tarvittavan kuntoutuksen aloituksen merkittävään viivästymiseen, kuntoutuksen määrän ja sisällön epätarkoituksenmukaisuuteen sekä pahimmillaan myös kuntoutuksen keskeytymiseen ennenaikaisesti.

Allekirjoittaneet korostavat, että kuntoutussuosituksen tulee pohjautua laaja-alaiseen tutkimustietoon, olemassa oleviin hyviin käytäntöihin ja lähteä aina kuntoutujan tarpeesta kuntoutukseen eikä hänen iästään, diagnoosistaan tai älyllisistä kyvyistään.

Kannanotossa tuodaan esiin SLNY ry:n kuntoutussuosituksen puutteita ja epäkohtia:

1. Suositus tulee laatia yhteistyössä keskeisten toimijoiden, kuntoutujan ja hänen lähi-ihmistensä kanssa.
  2. Lait edellyttävät tarpeen mukaisia palveluita ja kuntoutujan osallisuutta.
  3. Lääkinnällisen kuntoutuksen on vastattava lapsen ja nuoren tarpeisiin iästä, diagnoosista ja älyllisestä tasosta riippumatta.
  4. Suositus painottaa päiväkodin ja koulun roolia kyseenalaisin lähtökohdin.
  5. Ohjaus ja terapia tulee määritellä tarkemmin.
  6. Suosituksesta puuttuu vuorovaikutus.
  7. Tarvitaan uusia mittausmenetelmiä, tutkimusta ja arviointia.

Yhteisen kannanoton ovat allekirjoittaneet Kehitysvammaliitto ry, Aivoliitto ry, Autismi- ja Aspergerliitto ry, Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus ry, Kehitysvammaisten tukiliitto ry, Lastenneurologisen kuntoutuksen yhdistys sekä Förbundet De Utvecklingsstördas Väl.

Lähde: Autismi- ja asperger-liiton uutiset.