Lanen koulutuspäivät: Vuorovaikutus lasten hoitotyössä (Turku)

Aika: 26.-27.4.2018

Lastenneurologian hoitajat (Lane ry) järjestää

LASTENNEUROLOGIAN HOITOTYÖN VALTAKUNNALLISET KOULUTUSPÄIVÄT TURUSSA  26.–27.4.2018

ET SÄÄ MUA KUULIS?

Perjantai 27.4.2018

Puheenjohtaja: Kristiina Nokelainen

8.30–8.45   Ilmoittautuminen

8.45–10.15   Tutkimusklubi: tutkittua tietoa käytäntöön!

Keskustellaan ryhmissä koulutuspäivien aiheisiin liittyvistä

etukäteen luetuista tutkimusartikkeleista.

10.15–10.45  Tauko (mehua + hedelmää) ja näyttelyyn tutustuminen

10.45–10.50 Neulaset ry:n puheenvuoro

Puheenjohtaja, psykologi Saara Nolvi

10.50–11.45 Kipupotilaan kohtaaminen

Lastenneurologi Milla Ylijoki, sh Heljä Salminen, sh Mikko Laitila ja

sairaalakoulun opettaja Heli Liski, Lasten ja nuorten klinikka, Tyks

11.45–12.45 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

12.45–13.30 Varhaisen vuorovaikutuksen vaikutus lapseen

Kehityspsykologian dosentti, psykologi, psykoterapeutti Riikka Korja,

Turun yliopisto

13.30–14.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen

14.00–14.45 Leikki vuorovaikutuksen tukena

ThM, toimintaterapian lehtori, Helena Tigerstedt, Turun

ammattikorkeakoulu

14.45–15.15 Sanaton vuorovaikutus - mitä olen oppinut lapsilta?

Sirkustaiteilija Pekka Laamanen

15.15–15.20 Päätössanat ja ensi vuoden koulutuspaikan julkaiseminen

Lanen puheenjohtaja Päivi Kyllönen

****************

Paikka: Tyks, T-sairaala, Johan Haartman -sali, Hämeentie 11, Turku

Kartta: Tyks, sairaala-alue (rakennus 18, sisäänkäynti 18A)

Ilmoittautumisaika: 2.1–16.3.2018.

Ilmoittautuminen: Tästä linkistä klikkaamalla.

Osallistumismaksut:

Jäsenet: 2 päivää 220 € / 1 päivä 110 €

Ei-jäsenet: 2 päivää 280 € / 1 päivä 140 €

Opiskelijat (opiskelijakortti, itse maksava) 2 päivää 120 € / 1 päivä 60 €

Osallistumismaksu sisältää esitykset, luentomateriaalit, näytteilleasettajien tarjontaan tutustumisen, ohjelmassa mainitut ruokailut, kahvit ja iltaohjelman. Ilmoittautuminen on sitova. Peruutuksen voi tehdä ilman kuluja viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä (sen jälkeen osallistumismaksun palautus vain lääkärintodistuksella). Koulutukseen osallistumisen voi siirtää myös toiselle henkilölle.

Osallistumismaksu maksetaan 29.3.2018 mennessä. Lasku lähetetään ilmoittautumisessa mainitsemaasi sähköpostiosoitteeseen.

Posteri: Koulutuspäiville on mahdollisuus tuoda posteri, jonka koko on korkeintaan 80 cm (leveys) x 90 cm (korkeus). Posteri on juliste, jossa esitellään jotain hoitotyön kannalta hyödyllistä tietoa, joka perustuu hyväksi havaittuihin käytäntöihin, kehittämisprojekteihin tai tieteellisiin tutkimuksiin.

Majoitus:

Hotelli Hamburger Börs (https://www.sokoshotels.fi/fi/turku/sokos-hotel-hamburger-bors) Hotelli sijaitsee Turun keskustassa ja sieltä on varattu päiviä varten majoitustilaa. Kiintiövaraus on voimassa 5.4.2018 saakka, jonka jälkeen huoneet vapautuvat normaaliin myyntiin. Majoitustunnus LANE2018, jolla hinnat: 1hh 88 € ja 2hh 98 € / vrk. Voit myös yöpyä muissa Turun hotelleissa, mutta niihin ei ole tehty kiintiövarausta. Majoitus tulee varata itse.

Lisätiedot: https://lastenneurologianhoitajat.yhdistysavain.fi/

Koulutuspäivään liittyvät tiedustelut: helja.salminen@tyks.fi ja kristiina.nokelainen@tyks.fi

PERJANTAIAAMUN TUTKIMUSKLUBIT:

Valitse yksi seuraavista artikkeleista ja ilmoita valintasi ilmoittautumislomakkeessa. Lue artikkeli ennen koulutuspäiviä, jolloin pääset perjantaiaamuna siihen tutkimusklubiin, jossa keskustellaan kyseisen artikkelin soveltamisesta käytännön hoitotyöhön. Artikkelit toimitetaan osallistujille ilmoittautumisen jälkeen. Jäsenet voivat tutustua artikkeleihin myös etukäteen kotisivujen jäsenhuoneessa.

Vanhempien kokemat haasteet keskusteltaessa epilepsiaan liittyvistä asioista lasten kanssa.  StephanieO'Toole,VeronicaLambert, PamelaGallagher, AmreShahwan & Joan K.Austin. 2016.  Talking about epilepsy: Challenges parents face when communicating with their child about epilepsy and epilepsy-related issues. Epilepsy & Behavior 57, Part A, 9-15.

Vammaisen lapsen ja nuoren kuulluksi tuleminen – miten lapset ja nuoret sen kokevat ja miten sitä voi edistää. Olli, Johanna. 2014. Tulla kuulluksi omana itsenään - Vammaisten lasten ja nuorten toimijuuden tukeminen. Teoksessa Gissler Mika, Kekkonen Marjatta, Känkänen Päivi, Muranen Päivi & Wrede-Jäntti Matilda (toim.): Nuoruus toisin sanoen (pdf-versio netissä). Nuorten elinolot -vuosikirja 2014. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki.

Lasten osallistuminen päätöksentekoon sairaalassa. Runeson, I., Hallström, I., Elander, G. & Hermerén, G. 2002. Children’s Participation in the Decision-Making Process During Hospitalization: an observational study. Nursing Ethics 9 (6), 583–598. (http://terveyttatieteesta.blogspot.fi/2014/04/lasten-osallistuminen-paatoksentekoon.html )

Lasten kuulluksi tuleminen leikin avulla. Emilson, Anette & Folkesson, Anne‐Mari. 2006. Children's participation and teacher control. Early Child Development and Care Volume 176, Issue 3-4, 2006, 219–238.

Lasten valmistelu toimenpiteeseen lasta kuunnellen. Lindberg, Susan & von Post, Irene. 2005. Den perioperativa dialogen ur barn med särskilda behovs perspektiv. Vård i Norden 76(25), 48-52.

Liitteet