Lastenneurologian hoitajat (Lane ry) järjestää

POTILASOHJAUS JA MONIKULTTUURISUUS

LASTEN HOITOTYÖSSÄ

Luentoja mm. aiheista:

lapsen valmistaminen, syömisvaikeudet, digihoitopolku, motivoiva haastattelu ja monikulttuurisuus

Tutkimusklubeissa tutkittua tietoa päivän teemoista ja verkostoitumista

Monikulttuurisuuden ja sisaruuden kokemusasiantuntijat

FT, th Minna Eväsoja, Moniku-hanke

siirtyminen klo 15-15:30

15:30-16:30   Tutustuminen Uuteen lastensairaalaan

Kokoontuminen Stenbäckinkatu 9 pääaulassa. Olethan paikalla viimeistään klo 15:30.

16:30-17:30   Lastenneurologian hoitajat ry:n kevätkokous

Uusi lastensairaala, neuvotteluhuone 12, 1. krs. Kaikki jäsenet tervetuloa!

18:30-21:00   Iltatilaisuus: ruokaa ja ohjelmaa

Folkhälsan

Perjantai 5.4.2019

Puheenjohtaja: Johanna Olli

8:30-8:45        Ilmoittautuminen ja näyttelyyn tutustuminen

8:45-9:30        Lapsen päänsärky ja Terveyskylän digihoitopolku ohjauksessa

Lastenneurologi, AYL Tuuli Immonen ja sh, TtM Tiina Marttila HUS

9:30-10:15       Lapsilähtöinen valmistaminen (anestesia)tutkimukseen

Sh, TtM Johanna Olli

10:15-10:45     Tauko ja näyttelyyn tutustuminen

10:45-12:15     Tutkimusklubi: tutkittua tietoa käytäntöön!

Keskustellaan ryhmissä koulutuspäivien aiheisiin liittyvistä etukäteen

luetuista tutkimusartikkeleista

12:15-13:15      Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

13:15-14:15      Motivoiva haastattelu ohjauksessa

TtM Riikka Ketonen, Laurea AMK

14:15-14:45     Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen

14:45-15:15     Vammaisen lapsen sisaruus

Kokemusasiantuntija ja lastenneurologiaan erikoistuva lääkäri Pia Lönnberg HUS

15:15-15:30     Päätössanat ja ensi vuoden koulutuspaikan julkistaminen

Lane ry:n puheenjohtaja Päivi Kyllönen

******************

Osallistumismaksut:

Jäsenet: 2 päivää 250 € / 1 päivä 180 €

Ei-jäsenet: 2 päivää 300 € / 1 päivä 220 €

Opiskelijat (opiskelijakortilla, itse maksava):

2 päivää 150 € / 1 päivä 100 €

Osallistumismaksu sisältää esitykset, luentomateriaalit, näytteilleasettajien tarjontaan tutustumisen, ohjelmassa mainitut ruokailut, kahvit ja iltaohjelman. Ilmoittautuminen on sitova. Peruutuksen voi tehdä ilman kuluja viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä (sen jälkeen osallistumismaksun palautus vain lääkärintodistuksella). Koulutukseen osallistumisen voi siirtää myös toiselle henkilölle.

Osallistumismaksu maksetaan 28.2.2019 mennessä. Lasku lähetetään ilmoittautumisessa mainitsemaasi sähköpostiosoitteeseen.

Majoitus: Lähimmässä hotellissa Scandic Meilahti (Tukholmankatu 2, 00250 Helsinki) on kiintiö koulutukseen osallistuville varauskoodilla LANE2019. Varaa huone itse suoraan hotellista. Kiintiö on käytössä 20.3.2018 saakka, jonka jälkeen huoneet ovat normaalihintaiset. Hinnat: 1 hlö huone 129e/vrk ja 2 hlö huone 149e/vrk. Lisävuode huoneeseen 20e/vrk. https://www.scandichotels.fi/hotellit/suomi/helsinki/scandic-meilahti

Posteri: Koulutuspäiville on mahdollisuus tuoda posteri, jonka koko on korkeintaan 80 cm (leveys) x 90 cm (korkeus). Posteri on juliste, jossa esitellään jotain hoitotyön kannalta hyödyllistä tietoa, joka perustuu hyväksi havaittuihin käytäntöihin, kehittämisprojekteihin tai tieteellisiin tutkimuksiin.

Ilmoittautumisaika: 7.1–28.2.2019.

Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/S/3D7827C501E2B197

Lisätiedot:

paivi.aho(AT)hus.fi

TUTKIMUSKLUBIT:

Valitse kolme kiinnostavinta klubiartikkelia ja ilmoita valintasi ilmoittautumislomakkeessa. Muodostamme tutkimusklubiryhmät osallistujien valintojen mukaan siten, että ainakin vähiten kiinnostusta saanut artikkeli voi jäädä kokonaan pois. Lue artikkeli ennen tutkimusklubiin tulemista, koska klubissa keskustellaan artikkelin soveltamisesta käytännön hoitotyöhön. Artikkelit toimitetaan osallistujille ilmoittautumisen jälkeen. Jäsenet voivat tutustua artikkeleihin myös etukäteen kotisivujen jäsenhuoneessa.

1 Lapsilähtöinen valmistelu tutkimukseen

Lindberg, Susan & von Post, Irene. 2006. From fear to confidence: children with a fear of general anaesthesia and the perioperative dialogue for dental treatment. Journal of Advanced Perioperative Care 2(4), 143-151.

2 Lapsen valmistelu ja emotionaalinen tuki

Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus

3 Vammainen lapsi potilaana

Shilling, V., Edwards, V., Rogers, M., & Morris, C. (2012). The experience of disabled children as inpatients: a structured review and synthesis of qualitative studies reporting the views of children, parents and professionals. Child: Care, Health & Development, 38(6), 778-788.

4 Sanaton ja sanallinen viestintä autistisen lapsen kanssa

Spitzer, Susan L. 2003. With and Without Words: Exploring Occupation in Relation to Young Children with Autism. Journal of Occupational Science 10 (2), 67–79.

5 Vammainen lapsi maahanmuuttajaperheessä

Lindsay ym. 2012: Working with immigrant families raising a child with a disability.

6 Lapsen päänsärky

Lasten päänsäryn Käypä hoito -suositus

7 Digitaalinen kommunikaatio lasten terveydenhuollossa

Armoiry Xavier ym. 2018. Digital Clinical Communication for Families and Caregivers of Children or Young People With Short- or Long-Term Conditions: Rapid Review. J Med Internet Res. 2018 Jan; 20(1): e5.