TOISEN NUMERON SISÄLTÖ:

 

Pääkirjoitus. Mitä lapsi haluaa?

Tieteellistä tietoa. Miten eri ajatusmallit näkyvät lasten kuntoutushoitotyön käytännössä?

Kehittävää tietoa. Lasten kokemukset ja osallisuus sairaalassa

Verkostoidutaan! Työpäivä kuntoutusosastolla (HUS Lastenlinna) ja uuden yksikön perustaminen (HUS Porvoo)

Lukuvinkkejä. Kokemus-asiantuntijuutta, tieteellistä tietoa ja lastenkirja perinnöllisyydestä

Netistä löytyy.Linkkivinkkejä lasten osallisuudesta ja epilepsian hoidonohjauksesta

Tule mukaan! Lanen koulutuspäivät

 

LEHDEN KOTISIVULLE JA KIRJOITUSOHJEISIIN

tästä linkistä.

ANNA PALAUTETTA TAI KESKUSTELE LEHDEN AIHEISTA

lehden kotisivulla.

Lasten asialla 2/2015

Pääkirjoitus

Mitä lapsi haluaa?

Jostain syystä päässäni pyöri tällainen lause: mitä lapsi haluaa? Mietin, mihin se oikein liittyi ja päätin selvittää asian googlaamalla. Tajusin sekoittaneeni ajatuksen siihen elokuvan nimeen: Mitä nainen haluaa. Nimittäin netissä kukaan ei tunnu erityisen kiinnostuneelta siitä, mitä lapsi haluaa, eihän hakukoneen automaattinen lauseiden täydentäjä edes ehdota sitä. Sen sijaan jos kirjoittaa hakukenttään ”mitä mies”, niin kone ehdottaa haluamista ihan ensimmäisenä…

Lausetta ”mitä lapsi haluaa” ei sellaisenaan siis edes löydy netistä. Toki siellä aihepiiristä puhutaan, mutta jostain syystä kyse näyttää aina olevan ensisijaisesti siitä, että lasten haluamiset ovat jotenkin ongelmallisia – kun ne eivät halua sitä, mitä aikuisten mielestä pitäisi (Miksi lapsi haluaa kaiken? Mitä jos taapero ei suostu nukkumaan? Mitä tehdä, jos lapsi ei halua kouluun?). Eli oikeastaan puhutaan siitä, mitä aikuinen haluaa.

Se, mitä lapsi haluaa ja miten siihen haluamiseen suhtaudutaan, on kuitenkin lasten ja nuorten kanssa työskenneltäessä tärkeä kysymys. Itse olen pohtinut sitä tutkimukseni myötä erityisesti kuntoutushoitotyön näkökulmasta. Kuntoutushan on sitä, että autetaan ihmistä rakentamaan elämästään hyvä elämä. On aika absurdia, jos lapselta itseltään ei kysytä, millainen elämä hänen mielestään olisi hyvä. Eihän se tarkoita varsinkaan pienen lapsen kohdalla sanallista tivaamista, että mitäs nyt oikein elämältäsi haluat, vaan lapsen kuuntelua kaikilla aisteilla ja kaikissa hänelle merkityksellisissä asioissa; sen havainnoimista, mistä tämä lapsi nauttii, mikä hänelle on tärkeää, missä hän on hyvä – niiden suuntaan hän varmaankin haluaisi elämäänsä ohjattavan.

Tämä kai täytyy kuitenkin aina tästä aiheesta puhuttaessa lisätä: kuuntelu ei tarkoita sitä, että pitäisi antaa lapsen päättää kaikesta. Se tarkoittaa lapsen näkökulman ottamista tosissaan ja sen hyväksymistä, että se voi olla erilainen kuin oma. Se tarkoittaa lapselle sopivien keinojen (esimerkiksi leikin, sadutuksen tai kuvien) käyttämistä kommunikoinnissa, jotta lapsella aidosti olisi mahdollisuus tuoda näkökulmaansa esiin.  Ja mitä muuta se tarkoittaa – siitä voitte lukea useista tämän lehden jutuista.

 

Kuuntelevaa arkea kaikille!

Johanna Olli, päätoimittaja

 

LUE TÄSTÄ Lasten asialla -lehden sähköinen versio

PDF-tiedostoLastenAsialla_lukuversio_2_2015.pdf (921 kB)
Tässä on Lasten asialla 2/2015 lukuversio.
PDF-tiedostoLastenAsialla_tulostusversio_2_2015.pdf (968 kB)
Tässä on Lasten asialla 2/2015 tulostusversio.