Nuorten kirjat

Myös osiosta Ammatillinen kasvu ja (työ)hyvinvointi löytyy nuorille sopivia kirjoja!

Clarkson, Stephanie; Coombes, Sharie & Murray Lily. Mahtava mieli -kirjasarja. Ps-kustannus 2019

Mahtava mieli -kirjasarja sisältää neljä tehtäväkirjaa liittyen mielen hyvinvoinnin eri teemoihin:
Hyvää mieltä! – Tehtäväkirja sinulle, jota joskus kiukuttaa tai surettaa (Clarkson)
Sinä selviät! – Tehtäväkirja sinulle, jota on joskus loukattu tai kiusattu (Coombes)
Sinä uskallat! – Tehtäväkirja sinulle, jota joskus pelottaa (Coombes)
Ei hätää! – tehtäväkirja sinulle, jota joskus ahdistaa tai stressaa (Murray)

Kirjasarja on alun perin julkaistu Iso-Britanniassa ja kirjoittajat ovat lapsiin ja perheisiin erikoistuneita psykoterapeutteja. Suomennettuihin painoksiin on lisätty MLL:n lasten ja nuorten puhelimen sekä chatin yhteystiedot. Kirjoissa ei ole ikäsuositusta ja ne sopivatkin hyvin kaikille lukemaan ja kirjoittamaan oppineille – myös meille aikuisille. Kirjasarjaa voi hyvin soveltaa työvälineenä lastenneurologisten potilaiden kanssa, sillä moniin neurologisiin sairauksiin liittyy myös haasteita tunnesäätelyssä ja sosiaalisissa tilanteissa.

Hyvää mieltä! -kirjassa käsitellään tunteita yleisesti, mitä ne ovat ja miksi niitä on. Tehtävät ohjaavat pohtimaan tunteiden hyväksymistä ja säätelyä. Sinä selviät! -kirja on suunnattu erityisesti koulukiusaamisen kohteeksi joutuneille lapsille, mutta sopii mainiosti kenelle vain itsetunnon tarkasteluun sekä muiden käytöksen mentalisointiin. Myös sairautensa tai oireilunsa kanssa kamppaileva lapsi voisi hyötyä näistä tehtävistä, sillä ”kiusaajan” asemaan voi hyvin asettaa myös muita haasteita, kuten oman sairauden. Miten toimia, kun ei itse pysty ohjailemaan omia oireitaan? Mitä tehdä, kun ne tuntuvat ylitsepääsemättömän vaikeilta? Ja mikä tärkeintä – mistä voi haaveilla ja miten unelmansa saavuttaa?

Sinä uskallat! -kirjassa opetellaan käsittelemään pelkoja erityisesti sosiaalisiin tilanteisiin liittyen. Tätä kirjaa voivat hyödyntää kaikki lapsuuden ja nuoruuden rajamailla kipuilevat teinit. Neurologisesti oireilevat nuoret tarvitsevat usein erityistä tukea sosiaalisissa tilanteissa ja myös tehtäväkirjan herättämien tunteiden käsittelyssä aikuisen ohjaus voi olla paikallaan. Ei hätää! -kirjassa puolestaan paneudutaan keinoihin lievittää ahdistusta ja stressiä. Kirja sopii kaikille, mutta siitä voisivat hyötyä erityisesti sairastuneen lapsen sisarukset. Tehtävissä pysähdytään pohtimaan omaa itseä tärkeänä ja ainutlaatuisena. Sisaruksilla voi olla moniakin ahdistuksen ja stressin aiheita, joihin aikuiset eivät huomaa tai ehdi puuttua. Hoitotyössä perhekeskeisyys on tärkeää ja tässä on yksi työväline sen syvällisempään toteuttamiseen.

Tehtäväkirjat ovat helppolukuisia eivätkä välttämättä vaadi pitkää keskittymistä. Kirjojen tehtävät on rakennettu siten, että niitä voi tehdä yksittäin sieltä täältä oman mielenkiinnon ja tunnetilan mukaan. Halutessaan tehtävien pariin pystyy syventymään pidemmäksikin aikaa. Kirjojen rakenne mahdollistaa samoihin asioihin palaamisen ja omien tunteiden päiväkirjamaisen pohdiskelun. Kirjoista voi siten tulla hyvinkin henkilökohtaisia ja aikuisen on hyvä osallistua tekemiseen vain lapsen tai nuoren itse määrittämissä rajoissa. Suurin osa tehtävistä on kirjoitettavia tai piirrettäviä, mutta myös muutamia askartelutarvikkeita vaativia tehtäviä kirjoista löytyy. Ainakin pienimmät lapset saattavat tarvita näissä aikuisen apua. Kirjoja voi käyttää joko erikseen tai yhdessä eikä järjestyksellä ole merkitystä. Tehtävien tekeminen voi avartaa myös ammattilaisen ajattelua ja auttaa asettumaan lapsen näkökulmaan entistä paremmin. /LO

Green, John. Tähtiin kirjoitettu virhe.

WSOY 2017.

Nuoruudesta, sairaudesta, elämästä, kuolemasta ja rakkaudesta on kirjoitettu paljon, mutta nuorille harvoin näin moniulotteisesti. Tässä romaanissa filosofiset pohdinnat, teinielämän arki ja sairauden todellisuus kietoutuvat toisiinsa realistisella ja kauniilla tavalla. Kirja on elämänmakuinen, vaikka sairaus ja kuolema, kipu, kaipaus, menetykset ja niiden pelko ovat sen keskeisiä teemoja. Huumori siivittää nuorten vuorovaikutusta karuissakin tilanteissa.

Kirjan nuoret sairastavat syöpää; joku parantumatonta, joku ehkä parannettavissa olevaa, mutta aina elämään monella sellaisella tavalla vaikuttavaa, että muiden nuorten kanssa oleminen on vielä mutkikkaampaa kuin tavallisesti. Kantavana teemana kirjassa on kuitenkin rakkaus, joka ei ole helppoa, mutta tekee elämästä elämisen arvoista. / JO

Haavisto, Maija. Perhonen vatsassa. Atrain & Nord 2018.

Kun kahdeksasluokkalainen sairastuu pitkäaikaissairauteen, tuntuu elämä olevan ohi. Sairaus vaikeuttaa tärkeitä arjen tapahtumia, ja mitä se tekeekään koulunkäynnille, opiskelusuunnitelmille, parisuhdehaaveille – koko tulevaisuudelle?  Tältä se tuntuu Perhonen vatsassa -romaanin päähenkilöstä Tuuliasta hänen sairastuessaan Crohnin tautiin:”Siinä meni sitten tämä elämä pilalle, 15-vuotiaana. Parantumaton sairaus, jota vain leikellään ja leikellään. En saa koskaan enää elää normaalia elämää. Joudun miettimään koko ajan jotain suolta, joka on ällöttävin osa ihmisessä.” Onneksi elämä kuitenkin jatkuu ja sairaudenkin kanssa oppii elämään.

Tässä nuortenromaanissa riittää varmasti samaistuttavaa erilaisiinkin pitkäaikaissairauksiin sairastuneille nuorille, mutta yhtä hyvin siinä riittää kiinnostavia juonenkäänteitä ja kaikkien nuorten elämään liittyviä pohdintoja kenelle vain. Hoitotyöntekijöille se on kuvitteellisenakin tarinana hyödyllinen matka nuoreen ajatusmaailmaan ja siihen, miltä tuntuu olla potilaana. Ja siihen, miltä tuntuu, kun yöllä sairaalassa ennen leikkausta itkettää: ”Eikä se ole vain leikkaus, vaan koko sairaala. Ympärilläni pyörii koko ajan ihmisiä, enkä saa hetken rauhaa. Silti on tosi yksinäistä. Ketään ei oikeasti kiinnosta minä, Tuulia. Vain minun suolistoni, jota haluaisin ajatella mahdollisimman vähän.” /JO 9.10.2020

Palacio, R.J. Auggie & minä. Kolme Ihme-tarinaa. WSOY 2018.

Jos on lukenut R.J. Palacion Ihmeen, tätä kirjaa ei voi jättää lukematta, vaikkei se olekaan jatko-osa, vaan kertoo Ihmeen päähenkilön Auggien elämään vaikuttaneen kolmen lapsen tarinat. On todella mielenkiintoista ja koskettavaa lukea esimerkiksi Auggiea kiusanneen Julianin tarina, jossa selviää syitä hänen ilkeälle käyttäytymiselleen ja myös se, haluaako hän sovittaa tekonsa ja pystyykö hän siihen. Kirjailija sanoo esipuheessaan, ettei kiusaajien uhrien totisesti tarvitse tuntea myötätuntoa kiduttajiaan kohtaan, hän vain halusi tutkia Julianin hahmoa tämän omassa tarinassa ymmärtääkseen häntä paremmin.

Ja sitä tämä koko kirja tekee lukijalleen: lisää ymmärrystä; sellaista sydämen viisautta, joka lisää hyvyyttä tähän maailmaan. Ymmärrystä siitä, että meissä kaikissa on hyvät ja huonot puolemme ja että ympäristöllä on suuri vaikutus siihen, miten ne puolet tulevat esiin. Kirjassa sekä lapset että aikuiset on kuvattu ilahduttavan moniulotteisesti.

Suosittelen tätäkin kirjaan Ihmeen tapaan ihan kaikille (noin kymmenvuotiaista ylöspäin), mutta ihan erityisesti kaikkien varhaisteini-ikäisten vanhemmille ja opettajille. Aikuisten on hyvä muistaa, miten monimutkaisia sosiaalisia kuvioita sen ikäisen lapsen elämässä voi olla, vaikkeivät puoletkaan niistä näy aikuisten silmiin. / JO

Julkaistu 15.7.2019

Palacio, R. J. Ihme. WSOY 2017.

Tämän kirjan soisin ihan kaikkien maailman ihmisten lukevan, niin lasten kuin aikuistenkin. Se antaa niin paljon iloa ja ravintoa mielelle ja sydämelle, ja se auttaa ymmärtämään elämää. Kirja on todentuntuinen tarina, jossa kotikoulua käynyt Auggie aloittaa koulunkäynnin tavallisessa koululuokassa kymmenvuotiaana. Hän joutuu kiusatuksi pahasti epämuodostuneiden kasvojensa takia, mutta onneksi myös ystäviä löytyy.

Auggie on minusta hurmaava tyyppi. Jotenkin niin tavallinen kymmenenvuotias, ja silti aivan erityislaatuinen. Niin kuin kaikki muutkin tarinan henkilöt. Auggien tarina kuullaan kirjassa sekä hänen itsensä että läheisten ihmisten kertomana. Jos kirjojen lukeminen yleisestikin lisää kykyä empatiaan, niin tämän kirjan lukeminen lisää sitä ihan erityisesti. Saman tarinan kuuleminen eri ihmisten äänillä avartaa ajattelua hurjasti. Ja kirjaa lukiessa kirkastuu tosi selväksi tämä: tärkeintä mitä voimme lapsillemme ja itsellemme opettaa, on ystävällisyys. Kirja sopinee yli kymmenenvuotiaille, ja ehkä hiukan nuoremmillekin aikuisen kanssa luettuna. /JO

Yoon, Nicola.

Kaikki kaikessa. Tammi 2017.

Usein nuortenkirjoissa aliarvioidaan lukijaa esittämällä nuoret kovin yksiulotteisina. Tätä nuortenromaania lukee aikuinenkin ihan mielellään, kun nuoren ajatusmaailma esitetään rikkaana ja nuori itse moniulotteisena. Kirjassa on käytetty normaalin tekstin lisäksi nuoren kertojaminän päiväkirjamerkintöjä, piirroksia ja sähköpostiviestittelyä, ja yllättävästi se antaa lisää elävyyttä kirjaan sen sijaan että tekisi siitä sillisalaatin.

Juonesta ei voi paljastaa kuin sen verran, että kirja kertoo harvinaisen sairauden takia kotiinsa eristetystä tytöstä, joka ei muista koskaan eläneensä kodin ulkopuolella. Kirjan lopussa olevaa kuvaliitettä siihen perustuvasta elokuvasta ei kannata katsoa ennen lukemista, ettei pilaa lukuelämystään juonenkäänteiden ennenaikaisella paljastumisella. Kirja on nokkelasti ja hauskasti kirjoitettu, ja sopii aikuistumisen kynnyksellä oleville ja jo aikuistuneillekin hyväksi viihteeksi, joka voi myös herättää miettimään terveyteen, sairauteen, itsenäistymiseen ja rakkauteen liittyviä kysymyksiä. / JO