Lasten uroterapian konferenssi Gentissä 2022

Saimme upean mahdollisuuden päästä haistelemaan lasten uroterapian kansainvälisiä tuulia osallistumalla ESPUn (European Society of Pediatric Urology) vuosittaiseen konferenssiin Belgian Gentiin 8.-10.6.2022. Yhdistyksemme LaPisKa ry sai apurahan Lastenneurologian hoitajat ry:ltä käytettäväksi tähän konferenssiin. Koronapandemian vuoksi kaksi edellistä konferenssia järjestettiin etäyhteyksillä, joten ilmassa oli paljon odotuksia kasvokkaisille kohtaamisille.

Suomesta meitä oli konferenssissa mukana lisäksemme kolme lasten urologia ja yksi lastenkirurgi. Pieni suomalaisporukkamme tapasi Brysselin lentokentällä ja siitä jatkoimme yhdessä matkaa kohti Gentiä. Konferenssipaikkana toimi Gent ICC-konferenssikeskus, joka sijaitsi kätevästi kävelymatkan päässä rautatieasemalta. Konferenssin ohjelma oli järjestetty niin, että lääkäreille oli oma ohjelmansa ja hoitajille oma ohjelmansa. Me seurasimme hoitajien ohjelmaa, joka sisälsi yhteensä neljä erilaista sisältökokonaisuutta, joihin oli koottu saman aihepiirin sisältä lyhyitä kymmenen minuutin tutkimusesittelyitä kysymyksineen ja kommentteineen. Sisältökokonaisuudet oli nimetty seuraavasti; neuropaattinen rakko, toiminnalliset virtsaamishäiriöt, sekalainen kokonaisuus sekä posteriesittelyt. Ohjelmassa oli myös keynote-puhujia joiden aiheina olivat neuropaattisen rakon historia, nykyhetki ja tulevaisuus, lasten toiminnallinen ummetus sekä yhteistyö lasten vanhempien kanssa. Näiden lisäksi muutamat sponsoroidut luennoitsijat pitivät omat osuutensa esimerkiksi suolihuuhteluiden toteutuksesta toiminnallisessa ummetuksessa.

Keynote-puhujista jäi mieleen erityisesti antwerpeniläinen psykologi Inge Glazemakers, jonka innostava luento lasten vanhempien tärkeästä roolista uroterapian onnistumiseksi herätti monenlaisia ajatuksia siitä, miten vanhemmat tulisi nähdä voimavarana lapsen ja nuoren kuntoutuksessa. Erityisesti hän nosti esille vanhempien roolin tärkeyden myös nuorten kanssa toimiessa, jolloin vanhempien rooli on toki erilainen kuin pienempien lasten kanssa.  Tärkeää on, että kiinnitetään huomio onnistumisiin, esimerkiksi lasketaan vain kuivat päivät, ja jätetään huomiotta päivät, jolloin on ollut kastelua. Hän painotti myös, että ansaittu on ansaittu. Jos lapsella on ollut kuivia päiviä tietty määrä ja hän on ansainnut sillä jotain mukavaa tekemistä, sitä ei voi perua lapsen muun huonon käytöksen takia. Nuorten kanssa Inge suositteli nostamaan esille nuoren minäpystyvyyden ja hän käyttikin taustalla itseohjautuvuusteoriaa (Self-determination theory/ Richard M. Ryan ja Edward L. Dec).

Mielenkiintoinen meneillään oleva hanke ESPUn ja ICCS:n (International Childrens Continence Society) parissa on uroterapeuttien oma Webbook (Webbook Urotherapy: a Case Based Approach). Tästä meille kertoi Espu nurses -hallituksessakin toimiva Anka Niewhauf-Liebkind. Webbookin tarkoituksena on olla kirjanen, johon on koottu tapausesimerkein uroterapeuttisia hoitomenetelmiä, jolloin kirjasta voi käyttää apuvälineenä oman toiminnan kehittämiseen ja työn laadun yhtenäistämiseen. Webbookia ei ole vielä julkaistu, mutta sen on tarkoitus olla ilmainen ja vapaasti käytettävissä ilmestyttyään. Kannattaa seurata ESPUn nettisivuja tämän tiimoilta.

Kiitos Lanelle tästä mahdollisuudesta päästä mukaan konferenssiin, jossa oli paikalla paljon samasta aiheesta kiinnostuneita osaajia ympäri Eurooppaa. Luennot ja puheenvuorot vahvistivat jo olemassa olevaa tietoa ja osaamistamme, mutta uusiakin ajatuksia virisi. Kokemus oli antoisa ja saimme paljon ajatuksia kehittää työtämme ja myös yhdistyksemme toimintaa eteenpäin. Yhdistyksessä olemme miettineet työpajoja eri aiheista koulutuksen yhteydessä ja mahdollisesti opintopiirityyppistä toimintaa.

Eeva Lehtinen ft, uroterapeutti, TAYS fysiatrin poliklinikka

Outi Rautjoki sh, uroterapeutti, HUS, Hyvinkään sairaala