Lasten asialla -palkinto 2019

Loppukesästä Mervi teki pyöräretken Hailuotoon. Matkalle tuli mittaa 60 kilometriä.

Lasten asialla -palkinto jaettu ensimmäistä kertaa!

Vuodesta 2015 asti haettavissa ollut Lastenneurologian hoitajat (Lane) ry:n Lasten asialla -palkinto on jaettu ensimmäistä kertaa vuonna 2020. Palkinto myönnetään ansiokkaasta työstä lastenneurologisen hoitotyön kehittämisessä. Palkinnon saajaksi ehdotettiin oululaista Mervi Taipaleenmäkeä ja hallitus hyväksyi ehdotuksen. Palkinnonjako suoritettiin virtuaalisesti, koska vuoden 2020 koulutuspäivät jouduttiin koronapandemian vuoksi perumaan. Palkinnon suuruus oli 500 euroa.

Mervi on toiminut lasten hoitotyön parissa vuodesta 1986 alkaen valmistuttuaan lastenhoitajaksi Rovaniemellä. Pian Mervi jatkoi sairaanhoitajaopintoihin ja valmistui Oulusta vuonna 1991. Perusopintojen lisäksi Mervi on erikoistunut neurologiseen hoitotyöhön ja saanut lisäkoulutusta lähijohtamiseen. Tätä nykyä hän toimii apulaisosastonhoitajana Oulun yliopistollisen keskussairaalan lastenneurologian yksikössä

Mervi siirtyi työskentelemään lastenneurologialle vuonna 2002 ja työ vei välittömästi sydämen mennessään. Erikoisalan vaativuus ja monipuolisuus kiehtovat. Hän pitää tärkeänä ammatillista tietämystä neurologisten sairauksien taustalla. Oman tiedon kautta on mahdollisuus auttaa perheitä ymmärtämään lapsen oireita ja näkemään hyvä lapsessa. Ammattitaidon kautta on mahdollisuus ohjata vanhempia ja perustella, miksi joitain asioita on tarpeen harjoittaa lapsen kasvun ja kehityksen vuoksi sekä osallisuuden mahdollistamiseksi, Mervi kuvailee.

Aina, kun minulla on mahdollisuus kertoa lastenneurologiasta, teen sen sydämellä ja innostuksella. Kuulijakin alkaa kiinnostumaan, suorastaan innostumaan siitä.
- Mervi Taipaleenmäki

Lasten kohtaamisessa Mervi pitää tärkeimpänä aitoa läsnäoloa, lapsen kunnioittamista ja sitä, että on oma itsensä. Näiden kautta on mahdollista saavuttaa lapsen luottamus ja tehdä hänen olonsa turvalliseksi. Lasta tulee lähestyä kehitystason mukaisesti sekä auttaa häntä olemaan mukana ja tuomaan oma näkemyksensä esiin, Mervi korostaa. Hänen mielestään jokaisessa lapsessa on jokin ihana ominaisuus, jonka tunnistaminen auttaa luottamussuhteen luomisessa. Palkintoehdotuksessa kollegat kuvailevat Merviä pelkäämättömäksi kehittäjäksi. Kollegoiden mielestä Mervi on kehittänyt lastenneurologista hoitotyötä niin omassa sairaalassaan kuin valtakunnallisesti osallistumalla aktiivisesti Lanen toimintaan hallituksessa ja erinäisissä luottamustehtävissä. Asioiden koetaan menneen eteenpäin, koska Mervillä on kyky olla samanaikaisesti napakka ja määrätietoinen sekä hymyilevästi toiset kohtaava.

Hoitotyön lisäksi lapset ovat läsnä Mervin vapaa-ajalla. Hänen aikuisista tyttäristään kaksi asuu Oulussa ja kolmas Tanskassa. Lapsenlapsia on pian jo kaksi, joten vanhemmuuden lisäksi isovanhemmuus on Merville tuttua. Palkintorahan Mervi päätti sijoittaa johonkin näkyvään ja hyödylliseen ja päätyikin tyttärensä innoittamana hankkimaan uuden polkupyörän. Työmatkapyöräily on nyt entistä sujuvampaa ja työporukan kesken onkin kisailtu kilometreistä. Ensimmäisen pyöräretkensä Mervi suuntasi Pyykösjärvelle lintuja bongailemaan ja kohtasi upealla retkellä silkkiuikkuja, telkkiä, haapanoita, nokikanoja sekä lukuisia muita lintuja muuttopuuhissaan. Kaiken kaikkiaan kilometrejä pyörän selässä kertyi toukokuulta syyskuulle lähes 1800.

Jäsenistölle Mervi haluaa viestittää, että lastenneurologialla työskentelystä kannattaa olla ylpeä, sillä se on oma haastava, monimutkainen, mielenkiintoinen ja palkitseva erikoisalansa. Mervi onkin toiminut Lanessa sen perustamisesta lähtien ja haluaa kannustaa myös muita mukaan aktiiviseen toimintaan. Hän kokee Lanen kautta saaneensa tutustua kollegoihin ympäri Suomen, päässeensä kuulemaan erilaisista toimintamalleista sekä kehittämään lastenneurologista hoitotyötä yhdessä. Mervi kokee oman yhdistyksen pienelle erikoisalalle tärkeänä ja näkee verkostoitumisessa voimaa. Hän kuvailee toimintaa Lanen hallituksessa mentorointina sekä oman näkemyksen laajentamisena. Kokouksiin ja muihin toimiin käytetty aika tuo monin verroin takaisin virtaa omaan työhön, Mervi kuvailee. Hän kokee yhdistystoiminnan harrastuksena, vaikka se työhön liittyykin.

Vain yhdessä me voimme tehdä jotain suurta.
- Mervi Taipaleenmäki

Ehdotuksia Lasten asialla -palkinnon saajiksi voi tehdä sähköpostitse ympäri vuoden, tarkemmat ohjeet täällä. Palkinnon saajat päätetään syksyisin ja julkistetaan vuosittain koulutuspäivillä sekä Lanen verkkosivuilla. Nyt jos milloin on hyvä aika ehdottaa palkinnon saajia, sillä ensi vuonna on Lanen 10-vuotisjuhlavuosi. Tuodaan yhdessä esiin osaajia ympäri Suomen!

TEKSTI: Laura Ortju, Lasten asialla -lehden toimittaja